Begeleiding bij leerproblemen, ook tijdens Covid-19

Kennismaking

De kennismaking is gratis en vrijblijvend. Daarin vertellen leerling en ouders wat de problemen zijn en de doelen. Ik kijk dan of ik daarvoor de juiste begeleiding kan geven. Wanneer een andere vorm van begeleiding beter aansluit, verwijs ik door. Wanneer de begeleiding past en het klikt, volgt de intake.

Intake

In de intake leggen we de uiteindelijke doelen vast. Daarnaast analyseer ik het werk van de leerling en lees ik de onderzoeksverslagen. Soms is het nodig dat ik informatie van derden krijg. Denk bijvoorbeeld aan een docent of mentor, of aan de begeleider passend onderwijs. Hiervoor geven de ouders apart toestemming. Ik behandel al deze informatie zorgvuldig, zoals afgesproken in de privacyverklaring.

Handelingsplan, begeleidingsperiode en materiaal

Met deze informatie schrijf ik een kort handelingsplan. Na de eerste twee begeleidingsbijeenkomsten schrijf ik het uiteindelijke plan.

De begeleidingsperiode spreken we van te voren af. In de praktijk is dit altijd afhankelijk van de leerling. Daarom overleggen ouders, leerling en begeleider regelmatig of we nog op de juiste weg zitten. We kijken dan ook hoeveel afspraken we nog nodig denken te  hebben. Dit kunnen er meer of minder zijn dan afgesproken. Zo stemmen we de begeleiding altijd af op het tempo en de doelen van de leerling.

Ik werk vooral met huiswerk, leesboekjes voor de talen, te leren toetsen of examenopdrachten van de leerling. Als het nodig is, vul ik dit aan met remediërend materiaal.

Begeleiding tijdens Covid-19

De begeleiding kan online en in de praktijkruimte. In de praktijkruimte hou ik de WHO-richtlijnen aan:

Tijdens de remedial teaching zitten we naast elkaar en we praten voor langere tijd. Dit zijn twee risicofactoren voor overdracht, ook als we beiden gevaccineerd zijn. Dit risico verminderen we als we beiden een mondneusmasker dragen. Informatie over situaties en activiteiten met meer en minder risico van virusoverdracht staat in dit onderzoek en op dit filmpje:

De begeleiding kan ook bestaan uit afspraken in de praktijkruimte afgewisseld met onlineafspraken. De inhoud en kwaliteit van de begeleiding is online en in de praktijkruimte hetzelfde.

Onlinebegeleiding heeft voor- en nadelen. Ik vind het iets minder persoonlijk dan in de praktijk samenwerken. Het vraagt andere voorbereiding en wat meer mentale inspanning.

De voordelen zijn o.a.: er is geen risico op overdracht van het virus, er zijn meer tijdstippen in de week waarop we af kunnen afspreken, het is flexibeler en niemand heeft reistijd. Sommige leerlingen kiezen om die laatste redenen juist voor online begeleiding. Zo kunnen ze om 17:00 of 19:00 afspreken voor de remedial teaching, zonder dat ze nog een keer heen en weer hoeven te fietsen.

 

Deel dit artikel